Chistchurch – Queenstown

Ja, ja, we zijn weer op pad, en nu met z’n 4tjes!
Vertrokken vanuit Schiphol naar Londen (ongeveer 1 uur vliegen + ongeveer 2,5 uur transfer), naar Bangkok (11+2), en via Sydney (10+2,5) naar Christchurch (3+2)
Die laatste 2 uur was omdat we 1 van onze 2 reistassen kwijt zijn en omdat Lia haar boots niet goed schoon gemaakt had; er zat nog een grassprietje onder 🙁

De jongens hebben zich zeer goed gedragen!
De 2de vlucht hadden we gehoopt dat ze veel zouden slapen, maar helaas, dit kwam ook omdat we eigenlijk 2 achter elkaar hoorden te zitten, maar doordat we hebben kunnen ruilen zaten we nu met zijn 4tjes op 3 stoelen. Bij het landen van de deze vlucht maakte de piloot -voor ons- een onverwachte rechter zwaai waarbij Tim’s maag ook omdraaide en in het zakkie terecht kwam. De 3e vlucht hadden we weer 4 plekkies en hebben we allemaal redelijk geslapen.

In het hotel kwamen we vrijdag uiteindelijk geradbraakt aan en zijn we dan ook na het douchen allemaal in een diepe slaap gevallen. Dat vroeg slapen gaf alleen als probleem dat we er ook weer vroeg uit waren; 3 uur s’ nachts. We hadden die dag dus een lange extra dag en waren al vroeg bij de camperboer.

Het is een mooie United Camper. Precies zoals we verwacht hadden, lekker met z’n 3-en voor in de cabine. Alleen was hij minder schoon dan we gewend zijn. Ja, Kea Campers zijn toch waar voor hun geld. Dus eerst alles nog maar eens schoon, schoon gemaakt (uiteindelijk zit ‘t tussen je oren) kwamen we er achter dat de wc lekt.

Zondag gebeld met Jetstar…. Onze koffer was gelokaliseerd in Bangkok en op weg naar Nieuw Zeeland en zou morgen gebracht worden op onze logeeradres; Spencer Beach Holiday Park. Uiteindelijk is dat niet gelukt en hebben we ‘m maandag zelf maar gehaald bij het vliegveld, we moesten toch ook terug voor die WC. Samen met een 2de inkoop ronde was die dag weer snel voorbij.
Spencer Beach Holiday Park is een zeer grote camping naast een hele grote speeltuin met alles erop en eraan en op 5 min. van het strand. Za, zo en ma hebben we (dankzij goed weer) gretig gebruik gemaakt van de speeltuin.

Dinsdag zij we naar Lida, Leendert en kids gereden. Dit hadden we eigenlijk voor ’t weekeind gepland, maar met die koffer en WC kwam daar niets van. En nu we toch nog niet in ons reis ritme zijn is dit een goed begin. We hebben een geweldige 1,5 dag gehad. Dinsdag past Lida op 2 kindjes en het jongetje was net zo oud als Tim, dus dolle pret voor beide! De gastvrijheid was geweldig. Ze hebben 8 hectare grond, met kalfjes, paarden, Millie (de hond) en een mooi huis. Hun uitzicht is fenomenaal. Onze planning is zo dat we daar over een week of 2 nogmaals langsgaan (als het lukt weer op een dinsdag).

Na diverse goede tips zijn we woensdag rond de middag vertrokken naar Mount Cook. Volgens Leendert is dat ‘normaal’ 4 uur rijden. Tja, dat gaat ons dus niet lukken ?. Wij zien zoveel en stoppen zo vaak dat we niet verder kwamen dan Mount Somers (slechts 142 km verderop). Tja, dat dorpje is (net als heel veel dorpjes) 2 scheten en een knikker, maar dat is nu juist het leuke daarvan. Parkeren op een ANZAC memorial park en terwijl je daar net onder de douche vandaan komt, land er een helikopter. Geweldige actie voor de kids en ouders.

Daarna weer een poging naar Mt. Cook. Dankzij een tip van Leendert hebben we onderweg heerlijk de zalmen gevoerd op een zalmkwekerij die zijn bestaansrecht heeft dankzij een van de vele krachtcentrales; hij is nl gevestigd in een aanvoerkanaal van gletsjerwater. Geweldige attractie en ‘s avonds heerlijke zalm voor maar €6,- de kilo.
Aangekomen 20km voor het Mt Cook National park in Glentanner Park) zijn we met een heldere Mount Cook in slaap gevallen. De tocht (231 km) hier naar toe was fenomenaal mooi, net als het weer.

We werden wakker van de regen en in de verte… geen Cook meer te bekennen. Ons idee om met een vliegtuigje te landen ging in de wolken op. Na familie beraad en wat korte lontjes hier en daar (tja, echt rust hadden we nog niet echt genomen) hadden we besloten dat we maar een dagje rust moesten nemen op deze camping. Konden we alle ‘administratieve zaken’ op de rit zetten en misschien zou het weer ook weer beter worden.
De volgende dag was het weer droog, maar nog wel te bewolkt en veel wind voor een vlucht. Toch zijn we naar het park gegaan. Uiteindelijk kun je niet eeuwig wachten. En dit was achteraf ook niet nodig. Dankzij de hiking tips van Leendert en de rugdraagzak van Lida hebben we kilometers gehiked. En Tim vond het geweldig!! Hij zei er zelf bij dat hij een hele goede klimgeit was. We hebben de Tasman gletsjer en het gletsjermeer met ijsschotsen bekeken, vanaf een voor Dutchies hele hoge berg, en in de Hooker Valley naar de 2de hangbrug gelopen. Al met al zo’n 6 uur! En het weer… was prachtig! Het is net als aan zee. Het slechte weer waait over de berg heen. Die nacht heerlijk op een DOC camping geslapen. (Een camping van Staatsbosbeheer waar je mag overnachten zonder faciliteiten. Aangezien deze camping naast een parkeerplaats ligt waar wandeltochten starten,was er een openbaar flushing/doorspoelend toilet en shelter/schuilplaats bij slecht weer en een dumpsite, waar je het chemisch toilet kunt legen).

Gisteren zo 8 maart zitten we in Wanaka op een TOP 10 Camping. Jemig, wat kost dat een rib uit ons lijf. In alle voorgaande vakanties hebben we nog nooit zoveel betaald voor een nachtje slapen; $50,- En voor die €20,- moet je ook nog eens $2,- voor de Barbie betalen. Ze zijn niet goed!! Top 10 heef hierdoor afgedaan en we gaan verder met de Kiwi Campings. (grappig, 5 jaar geleden was dit dus andersom)
In die 5 jaar is er sowieso veel veranderd. Alleen al het aantal soorten camper maatschappijen die er rond rijden, is niet meer bij te houden. Vandaag waren we voor diesel, gas en boodschappen in Twizel en daar stonden er alleen al 30 verschillende. En de afgelopen dagen hebben we al meer Nederlands gehoord en gepraat dan in de vorige vakanties bij elkaar. Het wordt hier druk.

De laatste dagen is Ian een kleine spelbreker. Eerst maakt ie ons wakker omdat ie honger heeft (’s avonds te moe om te drinken of te gewoon nog honger; groeistuip) of omdat het te koud is (meestal is dit rond 6 uur en da’s net 1 uurtje te vroeg). Natuurlijk leren wij daar van en krijgt ie nu een bord pap en extra drinken en een extra warme deken. Was ie vannacht toch weer wakker?? Ja nu was ie helemaal nat! Z’n luier is te klein en dus heeft ie nu een grotere aan. Gaat we vandaag weer uitslapen? Tim krijgt hier alles niets van mee. Hij ligt letterlijk in coma. Vandaag hadden we dus een langzame start en zijn we alleen naar Puzzling World geweest. Gemideld 1-2 uur staat er voor. Wij hebben we er bijna 4 uur rond gehuppeld! Geweldig om te zien hoe Tim ons door het labyrint loodste. In een record tijd hadden we alle 4 de torens bezocht, alleen daarna weer de uitgang vinden koste ons meer tijd! Daarna de shop in voor boekjes en een kopie koffie. Liggen daar op de tafel alle puzzel ter uit probeer. Hebben we daar ook nog meer dan een uur gezeten. Uiteindelijk nog even de illusie afdeling bezocht en toch nog het spel Tantrix (met uitbreidingsset) gekocht). We hebben nu al overgewicht van alle souvenirs.
Tot gauw.

Note, we hebben twee camera’s bij ons. Een Sony @100 en een onderwater camera. Deze laatste wordt bediend door Tim (en mijzelf als het regent of als ik ga duiken). Daardoor zullen de onderwatercamera foto’s niet in een chronologische volgorder staan (maar altijd als laatste).

Ja, daar ben zijn we weer. Gisterenavond waren we helemaal klaar om alles op ’t internet te zetten kreeg ik een ERROR bij het inloggen. Balen natuurlijk alles geprobeerd, maar het probleem zat natuurlijk gewoon bij de provider. Deze vanochtend gelijk gebeld, maar volgens mij beginnen ze hier pas om 10 uur; kreeg nl. een bandje. Vanmiddag in Arrowtown nog maar een keertje gebeld en….. ze hadden mijn cry for help gehoord en alles gefixed!
Vandaag zijn we naar Queenstown gereden via Arrowtown. Arrowtown is een klein goudzoekerplaatsje zoals er velen waren. Alleen deze bestaat nog met een ‘hoofdstraat’ zoals deze er toen in die tijd uitzag. Daar hadden ze toen ook een Chinese nederzetting en hier van deze huisjes zijn er ook nog enkele van ‘over’. Toen we daar rond liepen begon het goed te regenen. Morgen is er ook nog regen voorspeld en daarna wordt het weer, weer beter. Waarschijnlijk blijven we hier dus nog een dag of 2. Morgen zwemmen met de kids en de ‘stad’ in, overmorgen de kabelbaan naar boven en als alles me zit eventueel ook nog paraglijden. Daarna gaan we richting Te Anau en Milford Sound. Het voorspelling voor het weer voor dit weekeind en de dagen daarna is goed tot zeer goed. Dus daar moeten we gebruik van maken.

Oh ja we zitten hier nu op dezelfde Kiwi camping als 5 jaar terug en het lijkt hier wel een parkeerplaats vol campers. We staan zo dicht op elkaar dat we de buren een hand kunnen geven (zie foto’s). De jongens slapen nu eindelijk. Van vermoeidheid heeft Ian z’n bed en kleren onder gespuugd. Morgen dus maar weer een verplicht wasje doen. En Lia is met http://www.tantrix.nl/ bezig; best verslavend spel.

Doegie.

4 thoughts on “Chistchurch – Queenstown

1. Ellie

Hoi luitjes. Wat een grote camper zeg! Schitterende foto\’s weer gezien. Kunnen we ook een beetje meegenieten.We zien nu al uit naar de volgende foto sessie. Groetjes Theo en Ellie

2. Sandra

Ziet er goed uit hoor! Gelukkig begint het zonnetje hier ook een beetje z\’n best te doen, dan is het allemaal ietsje minder jaloersmakend ;)! En Tim: ik vind je inderdaad een echte klimgeit op de foto\’s!! Veel plezier daar, Dikke kus, San

3. Ron en Sandra

Zo familie,leuk weer de meest prachtige foto\’s.Kunnen wij ook meegenieten.Nu zitten Lo en ik in Spanje ook heerlijk weer.Zo\’n 22 tot 24 graden. Veel plezier nog en we proberen te skypen maar het lukt niet.Groetjes van ons,paparon,mamasan,Nick en Lois.

4. roald

hoihoi we hebben net jullie foto\’s bekeken en dat ziet er goed uit we houden jullie in de gaten grtjes, oma kip, tamara, andre, geeske en roald